Experter går samman för att stärka skolans kunskap om AI! 

Vi är glada att kunna berätta att vi nu lanserar en modul på nättrygghetsplattformen Lajka med fokus på AI i skolan. 
 
Att arbeta med AI som del av den digitala kompetensen innebär inte att du som lärare behöver bli teknikspecialist. Det handlar om att vara nyfiken på hur AI påverkar undervisningen och elevernas lärande. Hur kan vi använda det som ett verktyg för att förstärka det vi redan gör bra? Hur kan vi hjälpa eleverna att utveckla det kritiska tänkande som behövs för att navigera i en värld där AI blir alltmer närvarande? 
 
Elever använder AI bland annat för att söka information, generera texter och lösa problem. Det är ett viktigt verktyg för framtidens digitala kompetens, men kräver eftertänksamhet och ett kritiskt förhållningssätt. 

För att ge elever de verktyg de behöver för att förstå och hantera den tekniska utvecklingen, inklusive AI, spelar vuxenvärlden, och särskilt skolan, en avgörande roll.  

För att möta detta har Prinsparets Stiftelse utvecklat en modul med detta fokus. Modulen fokuserar på hur AI kan användas i ett pedagogiskt sammanhang och hur AI kan integreras i undervisningen på ett sätt som stödjer lärande och kritiskt tänkande. 

Modulen har utvecklats tillsammans med: 
Johan Falk, expert på AI:s påverkan på samhället 
Malin Frykman, senior konsult inom AI och digitalisering 
Paulina Modlitba, civilingengör och AI-strateg 

Modulen har även fått inspel av: 
Mathias Sundin, grundare samt chefredaktör på Warp News 

Sidan innehåller bland annat kunskap om AI, möjligheter och risker med det samt hur man konkret kan arbeta med AI i skolan.  

Du hittar modulen på: https://lajka.prinsparetsstiftelse.se/utbildningar/ai-i-skolan/  

Materialet från Lajka finns nu även tillgängligt via Skolon.