Rätten att läsa – dags för en nationell strategi för dyslexi 

Under årets Almedalsvecka lanserade Prinsparets Stiftelse en ny forskningsöversikt om dyslexi, framtagen av forskningsgruppen KIND vid Karolinska Institutet. Översikten sammanfattar aktuell svensk och internationell forskning och lyfter fram viktiga insikter om hur vi bättre kan stötta barn och unga med dyslexi – från förskola till arbetsliv. 

– För att alla med dyslexi ska nå sin fulla potential behövs både kunskap och engagemang, säger Helene Öberg, generalsekreterare, Prinsparets Stiftelse. Vår förhoppning är att den här forskningsöversikten ska bidra till detta arbete. 
 

Sektorer samlades på Kungliga slottet  

För att ytterligare lyfta rapportens innehåll och skapa dialog kring vägar framåt, bjöd Prinsparets Stiftelse, tillsammans med en av grundarna H.K.H. Prins Carl Philip, in till ett lanseringsevent den 17 september i Bernadottebiblioteket på Kungliga slottet. Eventet samlade bland annat generaldirektörer, representanter från kommunala och fristående huvudmän och dyslexiorganisationer tillsammans med en PISA-expert. De fick alla ta del av rapporten och lyssna till diskussioner om hur vi kan bygga en skola där alla barn får möjlighet att utveckla sin läsförmåga och möjlighet att visa sina färdigheter 

På plats var Prinsparets Stiftelses grundare, H.K.H. Prins Carl Philip som inledde eventet med att lyfta fram vikten av tidiga insatser och stöd till barn med dyslexi: 

“Vi vet att när stöd sätts in tidigt, och när undervisningen vilar på evidens och erfarenhet – då öppnas fler dörrar för fler elever. Det handlar inte bara om att lära sig läsa och skriva. Det handlar om att bygga självförtroende, känna delaktighet och framtidstro.”  
 
Prinsparets Stiftelses generalsekreterare Helene Öberg berättade sedan bakgrunden till översiktens uppkomst och bjöd upp två av forskarna som tagit fram översikten, Sven Bölte och Martina Hedenius från KIND, på scenen för att kort presentera den och dess slutsatser. 

Presentationen efterföljdes av samtal där forskning inom området och vad som behöver förändras på systemnivå för att möte de brister som framkommit diskuterades.  
 
Övriga medverkande i programmet var: 
-Linda Fälth, professor i pedagogik, Linnéuniversitetet 
-Niels Paarup Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet 
-Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd, Skolverket 
-Ulrika Jonson, IKT-pedagog, Nykvarns Kommun 
-Ulrika Wolff, professor i pedagogik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet  

Samtalen modererades av Silvia Kakembo. 

Med i programmet var även OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), organisationen ansvarig för de så kallade PISA-proven. Deras analytiker, Jasmine Kim var på plats för att diskutera de anpassningar de just nu arbetar med inom ramen för dessa, för att göra dem mer inkluderande.  

Eventet avslutades med ett mingel där gästerna fick möjlighet att knyta viktiga kontakter och diskutera hur de kan använda översikten och de kunskaper den genererat i sina verksamheter framgent. 

Tack till alla medverkande i programmet och alla gäster som tog av sin tid för att ta del av rapporten och stärka sina kunskaper om dyslexi och de förändringar vi ser behövs. 
 
Nu finns programpunkterna i seminariet att ta del av på Prinsparets Stiftelses YouTube-sida.
 

Ta del av forskningsöversikten här