Barnkonventionens dag på Gränbyskolan – Salmas perspektiv

Inför Barnkonventionens dag, genomförde Prinsparets Stiftelse tillsammans med Skandias stiftelse Idéer för livet och Prinsessan Sofia ett rundabordssamtal om skolan och nätet som två arenor för barnets rättigheter, på Gränbyskolan i Uppsala. Samtalet handlade om nätet och skolan som arenor för barnets rättigheter och mer specifikt vilka likheter och olikheter, utmaningar och möjligheter dessa arenor innebär för förverkligandet av barnets rättigheter, samt vilken roll olika aktörer kan spela i mötet mellan olika arenor.

Prinsessan samt de medverkande i samtalet fick sedan möjlighet att delta i diskussioner med elever utifrån material om demokrati och trygghet på nätet från Prinsparets Stiftelses plattform Lajka.  Det blev en fin dag med stort fokus på barns rättigheter i en digital kontext. 

Under hösten gjorde Salma Rahbek, 15 år, praktik hos oss på Prinsparets Stiftelse. Nu fick vi glatt återförenas då Salma var en av dem som deltog under dagen på Gränbyskolan. Salma har i nedanstående text gett sitt perspektiv på rundabordssamtalet:
 

Rundabordssamtalet på Gränbyskolan

Jag har förflyttat mig, till en för mig van miljö, en högstadieskola. Stämningen är en aning spänd och eleverna uppspelta. Prinsessan Sofia kommer ju hit. Bredvid den vita dörren in till aulan står en man ansvarande för att dörren ska hållas stängd och låst. Runt bordet i salen står det ljusa trästolar som alla medverkande slår sig ner på. Ihopknuffade bord bildar hjärnans imaginära verk av ett rundabordssamtal. Det annars tomma rummet, högt i tak, anstränger sig för att inte få rösterna att eka.

Barns rättigheter på nätet tillgodoses inte i den grad det behövs. Den självklara utgångspunkten för samtalet. Så hur ser vi ungdomar att det som bestäms faktiskt blir av? Barnkonventionen blev ju lag, barns rätt till delaktighet, men tillgodoses detta? Borde det dessutom inte vara de sociala mediernas ansvar att se till att det finns en trygg nätvardag? Detta frågade jag Malin Morell från Barnombudsmannen.

”Barn behöver själva veta hur man gör för att till exempel anmäla något. Rättigheterna finns ju till för barnen som inte har trygga vuxna runtomkring sig, inte bara dem med inlyssnande föräldrar. Det är superviktigt att barn vet var de ska vända sig när deras rättigheter inte tillgodoses.”

Vi avbryts av uppspelta rop utifrån. Vi påminns om att vi befinner oss på en högstadieskola, högst passande. Det handlar om dem, om vår framtid.

Vi skjuts tillbaks till samtalet och Malin Morell fortsätter;

”Barnets bästa ska beaktas. Barnombudsmannen och andra ger förslag på frågor som barnrättskommittén kan ställa när dom granskar hur Sverige jobbar för barns rättigheter. De har lyft att regeringen ska skärpa regelverket kring barns rättigheter på nätet. Det är ju politiken och regeringens ansvar att sätta regler som plattformarna ska följa i sådana fall”.

Kanske är det tyget i aulan som fångat upp ljudet och rösterna när rundabordssamtalet avslutats. Men om rummet inte ekar får alla i rummet göra det. Ta med sig vad som sades på mötet, sprida budskapet om barns demokratiska rättigheter. För nog må dörren efter samtalet både stängas och låsas, rummet låter inte rösterna eka, men det gör vi.

Efter min tågresa. Väl hemma igen stängde jag ytterdörren och lade ner väskan. Det första jag hörde från hallen var en sexårig röst som sa:

– Vet du? Vi jobbade med barns rättigheter i skolan idag.

Passande tänkte jag, det kan jag ju använda i min text. Ja än finns det hopp. Från att du är liten ska du veta vilka rättigheter du har, det ska sitta i din ryggrad.

Salma Rahbek 15 år

Tack Salma för ditt perspektiv på dagen och tack Gränbyskolan och alla medverkande för en viktig och lärorik dag tillsammans.  

Fotograf: Jonas Borg