
Dyslexi med fokus på barns rättigheter

Dyslexi och läskunskap hänger ihop med demokratiska rättigheter. Prinsparets Stiftelse arbetar därför läsfrämjande, för att säkerställa att fler kan delta i det demokratiska samtalet. Vi arbetar även för tidig upptäkt och tidiga insatser, för att se till att alla barn får den likvärdiga utbildning de har rätt till. Med vårt arbete vill vi stärka läsförtroendet och läskunskapen hos barn genom att inspirera och göra läsningen till en rolig upplevelse. Det gör vi bland annat genom vårt läsfrämjande spel i Minecraft Education – Dexi Ville, genom att lyfta fram förebilder samt genom att samla forskning för att öka kunskapen om dyslexi. Du kan läsa mer om våra specifika projekt inom området längre ner på sidan.
Stiftelsens uppdrag
På Prinsparets Stiftelse betonar vi vikten av att sprida kunskap om dyslexi och de insatser som kan göras för att underlätta för våra målgrupper. Vi arbetar för att alla barn med dyslexi ska få det stöd de behöver för att lyckas i sin utbildning och i livet.
Detta gör vi bland annat genom att:
- nyansera och bredda bilden av dyslexi genom att lyfta styrkor och förmågor utan att förminska utmaningarna, samt motverka fördomar, missinformation och stigma.
- sprida kunskap och resurser om dyslexi och neurodiversitet förankrat i forskning.
- förespråka tidig upptäckt och tidiga insatser.
- förespråka nyttjandet av ett ansvarsfullt och genomtänkt användande av digitala verktyg i kombination med traditionell undervisning i skolan.
- arbeta med läsfrämjande insatser så att alla barn och unga ska kunna ta del av läsning, bokstäver och ord och på sikt nyttja sin demokratiska rätt i samhället och göra sina röster hörda.
Om dyslexi
På Prinsparets Stiftelse förklarar vi dyslexi så här:
Det är en utmaning med att lära sig läsa och skriva. Det är som om hjärnan har en annorlunda väg för att lära sig dessa färdigheter. Detta kallas också för en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, vilket betyder att hjärnans sätt att bearbeta information är lite annorlunda. Dyslexi kan göra det svårt att snabbt komma ihåg ord och att läsa flytande utan att stanna upp. Men kom ihåg, dyslexi har ingenting med hur smart du är att göra!
Omkring 5-10 % av Sveriges befolkning uppskattas ha dyslexi. Det är alltså vanligt och det har ingenting att göra med hur bra man är i skolan eller vilken bakgrund man har. När någon har dyslexi kan de ha svårt med bokstäver och ord. Till exempel kan det vara knepigt att sätta ihop ljuden i ett ord eller att stava ordet rätt. Men varje person med dyslexi är unik, och vissa kan ha det lättare än andra.
Dyslexi kan vara ärftligt. Det betyder att om någon i familjen har dyslexi finns det en större chans att andra i familjen också har det, men det kan visa sig på olika sätt hos olika personer.

Styrkor och förmågor kopplat till dyslexi
Personer med dyslexi besitter ofta unika styrkor och förmågor som kan vara värdefulla i många sammanhang. För att ge en mer nyanserad bild av vad dyslexi är vill vi på Prinsparets Stiftelse lyfta dessa styrkor och förmågor, utan att förringa eller förminska utmaningarna.
Kreativt tänkande: Många med dyslexi har en förmåga att tänka i nya banor och vara kreativa. Denna förmåga kan vara särskilt värdefull inom områden som kräver problemlösning och innovativt tänkande.
Problemlösning och helhetsbilder: Personer med dyslexi är ofta bra på att lösa problem och se helheten i komplexa situationer. De kan snabbt identifiera mönster och samband, vilket är viktiga färdigheter i många yrken.
Efterfrågade förmågor: Enligt World Economic Forum är vissa förmågor, som ofta förknippas med dyslektiskt tänkande såsom kreativitet och problemlösning, mycket eftertraktade på arbetsmarknaden.
Våra projekt

