Stor uppslutning när Dexi Ville lanserades  

Torsdagen den 30 maj samlades Prinsparet och stiftelsen tillsammans med elever, representanter från näringslivet, från ideell sektor, experter och media i Mojang Studios lokaler i Münchenbryggeriet. Eventet hade som syfte att lansera stiftelsens nya satsning, ett spel i Minecraft Education som nu finns tillgängligt för barn över hela världen.  

Dexi Ville är ett innovativt spel utformat för att öka barns och ungas nyfikenhet kring ord, bokstäver och läsning. Spelet tar särskilt sikte på att inspirera barn som har dyslexi men är designat för alla barn mellan 8–10 år runtom i hela världen. Syftet med spelet är att hjälpa barn att närma sig det skrivna språket och läsning på ett lustfyllt sätt samt att stärka sitt läsförtroende. Genom att använda den populära och omtyckta plattformen Minecraft Education omvandlar spelet den traditionella läsupplevelsen till en interaktiv och engagerande aktivitet som kan spelas av elever världen över. 

På plats på lanseringen var H.K.H. Prins Carl Philip och H.K.H. Prinsessan Sofia som tillsammans med två elever från Alviksskolan invigde spelet. Förutom invigningen berättade prinsen om spelets bakgrund och varför det är så viktigt att hjälpmedel likt detta finns för att stötta barn i sin läsprocess:  

-När man ska ta sig an någonting som är svårt, om man gör det roligt, så blir det svåra lättare och just det visar även forskningen på – det är lättare att lära sig när det är kul! Vi hoppas självklart att Dexi Ville kommer göra just det, ändra beteende och skapa glädje och nyfikenhet och sporra lusten att lära genom att bygga samman lärandet med att ha roligt. Jag tycker att det är häftigt att det går ut till alla barn – att miljontals barn kommer kunna spela det här spelet och att det kan förändra och förbättra barns liv världen över.  

Deltagarna på plats fick utöver det lyssna till Justin Edwards, Director of Learning Experiences hos Minecraft Education som gav en demonstration av spelet. De fick även ta del av en panel som diskuterade spelbaserat lärande. I panelen deltog Sophia Wikander VD på Microsoft Sverige, Bran van Gent, marknadschef på Shapescape, Adrian Jonsson från Östermalmsskolan samt stiftelsens operativa chef Essi Alho. 

Under eventet fick deltagarna möjlighet att testa spelet tillsammans med elever från Alviksskolan och Ängsskärrsskolan. 

Dexi Ville är ett spel som är utvecklat av Prinsparets Stiftelse i samarbete med Minecraft Education, stöttat av Microsoft och Nordea. Spelutvecklarna Shapescape har utvecklat spelet samt karaktärerna och RISE Research Institutes of Sweden har varit stiftelsens pedagogiska partner i framtagandet av det kompletterande lärarhandledningsmaterialet.   

Läs mer om och testa spelet här.