Stiftelsen och Arla i gemensam satsning kring ungas nätvardag
Idag är ingen vanlig dag. Idag är dagen då vi stolt presenterar vårt samarbete med Arla!
I maj i år beslutade vi oss för att slå våra påsar ihop och tillsammans ta fram text och bild till 5 stycken olika mjölkbaksidor. Syftet är att lyfta upp diskussionen om barn och ungas nätvardag på matbordet.
Mjölkbaksidorna förmedlar tips direkt från tonåringar till föräldrar gällande hur de vill att vuxna ska prata med dem om nätet. De tar även upp vanligt förekommande nätdilemman, skolans skyldighet att agera vid nätmobbning och hur man gör om man blir utsatt. Läsaren får även möjlighet att testa sina kunskaper i nätjuridik och mycket, mycket mer.
Barn och unga lever stora delar av sina liv på nätet, därför är det viktigt att prata om deras nätvardag. Faktiskt precis lika viktigt som det är att prata om hur det är exempelvis i skolan, på träningen eller på körsången. Forskning visar att hela 70 procent av barn och unga VILL prata med vuxna om nätet. De flesta avstår dock eftersom så många vuxna saknar kunskap om de sociala medier där barn och unga hänger.
Vi på Stiftelsen är jätteglada över samarbetet med Arla och därmed möjligheten att förmedla viktig information och inte minst, barn och ungas röst, upp på matborden. Men vad tycker Arla egentligen?
Hej Arla, varför vill ni göra en serie om barn och ungas nätvardag?
Våra mjölkbaksidor vänder sig till barn och unga, därför var det ett naturligt val. Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelse arbetar med budskap som är både angelägna och viktiga för oss att hjälpa till att uppmärksamma. Med våra mjölkbaksidor har vi möjlighet att nå ut med information till barn och unga och deras familjer på ett naturligt sätt.
Har Arla någon policy kring hur ni jobbar med frågor som rör barn?
Ja! Vår målgrupp är barn och unga i åldern 7-13 år. Enligt vår policy ska mjölkbaksidorna vara en reklamfri yta för att både barn och ungdomar ska känna sig trygga med innehållet. Vi arbetar med innehåll som stimulerar läslust, vetgirighet och aktivitet. Ibland har vi även samarbeten med ideella organisationer och stiftelser.
Hur många är det som läser informationen på mjölkbaksidorna?
Våra mätningar visar att 77 % av alla 7-13-åringar och 62 % av de vuxna läser mjölkbaksidorna minst en gång per vecka. Vi hoppas såklart att lika många läser innehållet i vår gemensamma satsning för en schysstare nätvardag.