Ökad respekt och förståelse för personer med dyslexi

Alla människor är unika och lär sig och utvecklas på olika sätt. Dyslexi innebär att en tar till sig och förmedlar kunskap på ett sätt som skiljer sig från det som i samhället framstår som normativt. Stiftelsen vill bredda normen och arbetar därför för att nyansera bilden av dyslexi där både utmaningar och styrkor lyfts fram.

”Till alla som har dyslexi vill jag säga att jag vet hur det känns. Vi är jättemånga som har det så du är inte ensam.”

H.K.H. Prins Carl Philip

Fakta om dyslexi

Vill du lära dig mer om dyslexi? Här hittar du statistik och annan viktig och intressant fakta. Längre ned på sidan kan du även ta del av olika tips på material och aktörer som arbetar med frågan.

Kort fakta om dyslexi

  • Enligt svenska mätningar uppskattas det att ungefär 5-8% av befolkningen, och upp mot 20% av jordens befolkning som har dyslexi.
  • Internationell forskning menar att dyslexi både kan vara ärftligt och kan ge vissa kreativa egenskaper. 
  • Dyslexi har inga kopplingar till intelligens eller lathet.
  • Hjärnan hos en dyslektiker bearbetar vissa saker annorlunda. Det tar exempelvis mer energi att koda av text. Därför går det långsammare för en dyslexihjärna att läsa. Detta gör att dyslektiker ofta blir väldigt trötta och behöver vila från läsning, ett bra komplement är ljudböcker då det inte tar lika mycket energi.
  • World Economic Forum har listat eftertraktade förmågor på arbetsmarknaden. Högt upp hamnar bl.a förmågor som ofta förknippas med dyslexi som kreativt tänkande och problemlösning.
  • Det finns inga nationella riktlinjer för dyslexi i Sverige, men finns det kliniska riktlinjer från särskilda arbetsgrupper. 
  • Dyslexi ingår i Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF utifrån WHO:s diagnoskriterier ICD 11 
  • Neurodivergens är ett icke medicinskt samlingsbegrepp där dyslexi ingår.

Varför vill Prinsparets Stiftelse lyfta neurodiversitet?

Stiftelsen vill lyfta dyslektiska personer i samhället och bidra till ett paradigmskifte med ökad kunskap och förståelse för alla med dyslexi. Det är vanligt med samexisterade NPF-diagnoser, exempelvis att en person både har dyslexi och adhd. Av den anledningen anser vi på Prinsparets Stiftelse att neurodiversitet och neurodivergens är bra begrepp, då de inkluderar fler diagnoser och ger en större bredd. Vi hoppas också att vi genom begreppet neurodivergent kan bidra till mindre stigmatisering och kan möjliggöra för människor att inte behöva redovisa för exakt vilken diagnos en person har, om personen inte vill det. Genom att prata om neurodiversitet inkludera vi alls hjärnor i samhället och skapar en större förståelse för olikheter och att vi alla har vårt unika sätt att tänka och fungera. Begreppen neurodiversitet och neurodivergens används frekvent i internationella sammanhang vilket gör det naturligt att etablera denna terminologi även i Sverige.

  • NPF:

Neuropsykiatrisk funktionsvariation är det medicinska samlings begreppet för olika neuropsykologisk diagnoser. Förkortas NPF.

  • Neurodiversitet:

Neurodiversitet är den naturliga variation som förekommer bland mänskliga hjärnor i fråga om socialt beteende, inlärning, uppmärksamhet, humör och andra mentala funktioner i icke-patologisk mening. Neurodiversitet existerar enbart på gruppnivå. Begreppet skapades av en australiensisk sociolog Judy Singer under 1990-tal.

  • Neurotypisk

En person vars hjärna tillhör den dominerande standarden i ett samhälle. 

  • Neurodivergent:

En person med en hjärna som inte tillhör den dominerande standarden i samhället, eller en person med en neuropsykologisk funktionsvariation exempelvis dyslexi, ADHD, autismspektrumtillstånd osv.

  • Samexisterande diagnoser:

När en person har mer än en neuropsykiatrisk diagnos.

Dyslektiska förmågor

Förmågor som ofta förknippas med dyslektiskt tänkande är kreativitet, att vara duktig på  problemlösning, att samarbeta med andra och att ha en helhetsbild. World Economic Forum har listat eftertraktade förmågor på arbetsmarknaden där bl.a dyslektiskt, kreativt tänkande och problemlösning ligger högt upp. 

Synen fungerar annorlunda då ögonen rör sig mycket, det är symmetrisk syn som tar upp mer av synfältet ink periferin således kan det vara svårt att fokusera på mindre yta, tex ord när man läser. 

Hjärnan hos en person med dyslexi fungerar på ett lite annat sätt än en person som inte har dyslexi. Exempelvis är den bunt med nervtrådar som förbinder delarna i hjärnan som hanterar tal och språk inte lika omfångsrik. Den kanske största skillnaden finns hos de så kallade minikolumnerna, små enheter i hjärnan som skickar signaler mellan varandra. Hos en dyslektiker är avståndet mellan minikolumnerna större. Det innebär att signalerna måste förflytta sig en längre sträcka, vilket kan resultera i svårigheter med att läsa och att skriva, men det skapar också förutsättningar att skaffa sig en tydlig överblick av en stor mängd information. Detta förklarar varför många dyslektiker är duktiga på att lösa komplexa problem och identifiera avvikande mönster i en stor mängd information. 

Dyslexi enligt Världshälsoorganisationen (WHO) ICD 11

Stiftelsen utgår från den internationella diagnosklassifikationen ICD, International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, som är det senaste diagnos klassifikationssystem från WHO. Den 18 juni 2018 lanserade WHO ICD-11 i form av ett digitalt klassifikationssystem som började gälla 1 januari 2022.

Enligt WHO ingår Dyslexi som en NPF under namnet 6A03.0 Developmental learning disorder with impairment in reading. Dyslexi definieras som följande enligt WHO:

“Signifikanta och ihållande svårigheter att lära sig akademiska färdigheter relaterade till läsning, som t.ex. ordläsnoggrannhet, läsflyt och läsförståelse”. Det påverkar markant läsprestanda och beror inte på ”störning av intellektuell utveckling, sensorisk försämring (syn eller hörsel), neurologisk störning, bristande tillgång till utbildning, bristande kunskaper i det akademiska undervisningsspråket eller psykosociala motgångar. ”

I Sverige utgår man från Socialstyrelsens översättning av ICD, men då det tar lång tid att göra dessa översättningar har Socialstyrelsen först i år släppt sin version ICD 10 SE som började gälla 1 januari 2023, ICD 10 är alltså WHOs diagnos klassifikationssystem som gällde innan 2022. Socialstyrelsens version av ICD 11 beräknas vara färdig någon gång under 2024. 

Varför arbetar vi för ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi?

Trots att det finns många styrkor som förknippas med dyslexi har många i Sverige en bild av att det är något som är uteslutande negativt. En förklaring till detta kan vara att dyslexiforskningen till stor del är problemfokuserad. Bilden av dyslexi som ett problem eller hinder kan bidra till ett försämrat självförtroende hos barn och att samhället går miste om viktig kunskap och lika viktiga perspektiv. Prinsparets Stiftelse vill därför bidra till en mer nyanserad bild av dyslexi och skapa förutsättningar för dyslektiker att nå sin fulla potential.

Hur skapar vi ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi?

  • Kunskapsspridning i skolan och på arbetsplatser. Vi behöver lära oss om dyslexi, vilka utmaningar det innebär och vilka strategier som krävs för att kunna bemöta och komma runt dessa.
  • Tidig upptäckt och god pedagogik. Om dyslexi upptäcks i tidig ålder kan tidiga insatser sättas in vilket stärker förutsättningen att kunna hantera utmaningarna som följer med diagnosen. Det krävs såklart även att pedagoger tillgängliggör verktyg och hjälpmedel för att individanpassa undervisningen och låter elever lära sig på det sätt som passar dem bäst.
  • Öka kunskapen om dyslexistyrkor. Genom att synliggöra de viktiga styrkorna som följer med diagnosen kan vi vidga normen och skapa ett mer inkluderande samhälle. 

I en inkluderande och medmänsklig värld ser vi olikheter som en tillgång och förutsättning för att utveckla ett starkt och dynamiskt samhälle. Dit vill vi nå. 

Källor

Susanna Cederquist, Internationella auktoritet på området dyslexi, rådgivare och föreläsare som även är lärare i grunden. Författare till böckerna Dyslexi + Styrkor = Sant samt Dyslexi i skolan – se hela bilden.
Fernette Eide & Brock Eide, Internationella auktoriteter på området dyslexi och inlärningsvariationer. Författare till boken The advantage of dyslexia.
Gunnar Bjursell, Professor i molekylärbiologi vid Göteborgs universitet. Har arbetat inom en rad tvärvetenskapliga forskningsområden, bland annat kulturmedicin, där man undersöker kulturens betydelse för den mänskliga hjärnan.
Helen Taylor, Forskare inom sociala strukturer vid Cambridge University i England och har utvecklat en helt ny evolutionsteori.
Johan Wiklund, Forskare inom entreprenörskap vid Whitman School of Management vid Syracuse University i USA.
Simon Kyaga, Överläkare i psykiatri och tidigare verksam vid Karolinska Institutet. Han har forskat kring sambandet mellan kreativitet och psykiatriska diagnoser.
Ulrika Wolff, Professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet och hon har forskat i ett par decennier kring läs- och skrivsvårigheter
Svenska Dyslexiföreningen, https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi
Socialstyrelsen https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/klassifikationer-och-koder/icd-11/
World Economic Forum, https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

Våra projekt

Värdet av att få vara sig själv

Tillsammans med EY har Prinsparets Stiftelse tagit fram rapporten Värdet…

Det stora äventyret

Metodspelet Det stora äventyret har skapats av PrinsparetsStiftelse tillsammans med…

Älskade dyslexi

Tillhör du de 5-8 procent av befolkningen som har störst…

Värdet av dyslexi

Tillsammans med EY Sverige har Prinsparets Stiftelse lanserat rapporten Värdet…

Älskade dyslexi – en samtalsserie

Tillsammans med Storytel har Prinsparets Stiftelse lanserat samtalsserien Älskade Dyslexi….

Superentreprenörer

Många av världens främsta entreprenörer har dyslexi vilket kan tänkas…

I en värld utan dyslexi

En fördel med att vara dyslektiker är bland annat att…
Dyslexialands flagga

Dyslexialand

Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse har byggt upp…
Fler projekt Färre projekt

Vi tipsar

Här har vi samlat länkar till alla sidor vi gillar och vill tipsa om. Längre ner hittar du även uppgifter om andra aktörer som du kan kontakta vid specifika frågor.

Intervjuer

Superentreprenörer

Ta del av serien Superentreprenörer där sex svenska entreprenörer med dyslexi porträtteras genom videoinspelade intervjuer.

Dyslexialands flagga

Dyslexialand

Dyslexialand är ett land fyllt med inspiration och motivation. Här bor det fullt av personer som nått stor framgång både trots sin dyslexi, men främst tack vare sin dyslexi.

Made by Dyslexia intervjuer

På den brittiska organisationen Made by Dyslexias Youtube-sida hittar du intervjuer folkkända personer som delar med sig av sin erfarenhet av dyslexi.

Intervjun med Prinsen och Linda Pira

Lyssna på samtalet mellan artisten Linda Pira och H.K.H. Prins Carl Philip som delar med sig av sin erfarenhet av dyslexi.

Läromedel

Connect the spots

Ett skolmaterial som syftar till att skapa förutsättningar för elever med dyslexi att nå sin fulla potential. Läs mer och ta del av materialet som finns tillgänglig hos Microsoft.

Steg för steg

Lästräning hemma för barn med dyslexi i förskole- och lågstadieåldern. Materialet innehåller en arbetsbok för barnet med olika moment och övningar samt en praktisk handledning för föräldern att följa, med tydliga instruktioner och färdiga övningar.

Jämna steg

Ett pedagogiskt lästräningsmaterial för barn i åldrarna 6–8 år. Materialet bygger på en-till-en-träning och är särskilt utvecklat för barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla dyslexi.

Somt

Ett testmaterial som ger en snabb bedömning av språk- och läsförståelse hos elever i årskurs 4 till 7 och kan användas för både svenskspråkiga och flerspråkiga elever.

Lyssna och Läs

Värdet av dyslexi

I rapporten Värdet av dyslexi kan du ta del av insikter och rekommendationer på vad skolan och arbetsmarknaden kan göra för att på bästa sätt inkludera dyslektikers styrkor.

Älskade dyslexi

Älskade dyslexi är den perfekta ljudboken för den som vill lära sig mer om dyslexi. Här får du ta del av allt ifrån den senaste forskningen om dyslexi till handfasta tips för dyslektiker, hur dyslexi bemöts i olika delar av samhället och inte minst möta människor som menar att deras framgångar bygger på deras dyslexi.

Dyslexi i skolan

Boken ”Dyslexi i skolan – se hela bilden” som är skriven av Susanna Cederquist riktar sig främst till yrkesverksamma lärare i alla ämnen, från förskoleklass till gymnasiet, lärarstudenter, samt skolledare och övrig personal som kan ha nytta av boken för att öka sin förståelse för dyslexi i en skolkontext. Här presenteras konkreta arbetssätt för en likvärdig undervisning och där även dyslexistyrkorna ryms i klassrummet. 

Dyslexi + Styrkor = Sant

Boken ”Dyslexi + Styrkor = Sant” är skriven av Susanna Cederquist (En Bild av Dyslexi) och är en kunskapsöversikt över den breda bilden av dyslexi. Du kan smidigt välja att öronläsa/lyssna på innehållet, likt i Susannas alla böcker, via tekniken Blipsay Lyssningskoder. Även se filmer etc som finns inkluderade i boken.  

Om dyslexi

Boken ”Om dyslexi”, som är skriven av Tove Ekelund, riktar sig till den som behöver en kort grundkurs om dyslexi med fokus på aktuell forskning såväl som nya och uppdaterade regelverk. I boken förklaras bland annat hur dyslexi utreds, vad diagnosen dyslexi innebär, dyslexi i relation till språkstörning samt vad läsning och språklig medvetenhet är. Här tas också skolans skyldigheter upp i enlighet med skollagen, liksom vad extra anpassningar och särskilt stöd innebär.

Stämpel i pannan

Stämpel i pannan är en bok med målet att hjälpa människor med dyslexi. I boken finns personliga historier från författaren, fakta om dyslexi samt studietips för att underlätta skolgången för unga dyslektiker. Boken är skriven med kortare stycken, stor text, längre radavstånd och berättande bilder.

Dyssepodden

DyssePodden är Sveriges största intervjupodd om dyslexi. Träffa personer som själva har dyslexi, forskare, pedagoger och andra inspirerande personer. Värdefulla tips, erfarenheter och verktyg blandat med underhållande historier och personliga berättelser. För alla familjemedlemmar, kompisar och lärare som kommer i kontakt med dyslexi i sin vardag.  Men främst för alla barn och ungdomar med dyslexi.

Lära barn att läsa

En bok som sammanfattar forskningen och vad vi vet om läsinlärning och läsutveckling, samt ger handfasta tips och råd på vägen.

The dyslexic advantage

 Med receptbelagda råd till föräldrar, lärare och dyslektiker ger den här boken ett komplett porträtt av dyslexi. Med stöd av vetenskap, intervjuer med dyslektiker och innovativa lärare visar författarna av boken hur de unika styrkorna hos personer med dyslexi kan tas till vara för att uppnå framgång hemma, i skolan och på jobbet.

The Bigger Picture Book of Amazing Dyslexics and the Jobs They Do

En vackert utformad bok full med foton och kloka ord från framgångsrika personer med dyslexi som arbetar inom, arkitektur, juridik, mode och många andra yrken.

Xtraordinary People Made By Dyslexia

Den här boken hjälper dig att förstå de extraordinära styrkorna som följer med dyslexi som syftar till att inspirera dig att hitta dina talanger och jaga dina drömmar.

Hjälpmedel

Tortalk

En app som gör att du kan få text uppläst på ett snabbt och smidigt sätt. Du kan anpassa hastigheten medan du läser. På datorn Läser TorTalk upp från alla program.

ILT Inläsningstjänst

På ILT Inläsningstjänst hittar du bland annat inlästa läromedel,  ett digitalt individuellt test för att kartlägga dyslexi och en språkutvecklande bilderbokstjänst.

Stava Rex

Stöd för grammatik- och uttrycksfel, t.ex. meningsbyggnadsfel. Programmet är speciellt framtaget för personer med olika läs- och skrivsvårigheter och det ger ett betydligt bättre stöd än vanliga inbyggda rättstavnings- och språkkontroller.

Spell Right

Ett unikt rättstavningsprogram utvecklat för svenskspråkiga personer som skriver på engelska. Programmet rättar grava stavfel, lättförväxlade ord samt enklare grammatikfel som andra program ofta missar.

ICanRead

ICanRead är en app som läser upp text genom att du pekar direkt i boken. Mobilens kamera känner igen ditt pekfinger och läser texten ovanför fingret. Den väljer själv rätt röst oavsett vilket språk texten är på. IcanRead kan även läsa text på datorn.

SubReader School

SubReader School läser upp undertexterna till film och tv-serier, så att elever med dyslexi eller lässvårigheter kan följa med i undervisningen.

Polyglutt

Polyglutt är en flerspråkig digital bilderbokstjänst på 65 språk . Med Polyglutt kan du jobba språkutvecklande med både text och ljud och genom litteraturen ges möjlighet att arbeta inkluderande med alla barn. Ljudet i berättelserna är på upp till 65 olika språk, och Polyglutt har även böcker med TAKK och teckenspråk.

CD-ord

Med stöd av uppläsning och kontextbaserade ordförslag hjälper CD-ORD vid långsam läsning och med skriv- och stavfel. Oavsett vilken nivå du studerar på, var du arbetar eller om du är hemma, kommer programmet ge dig det läs- och skrivstöd du behöver på din Windows-dator.

Intowords

Ett program med läs- och skrivstödfunktioner som hjälper dig i skolan, i din utbildning, på jobbet och i sociala sammanhang. Programmet passar nya elever och för inkludering och differentiering i undervisningen samt även flerspråkiga medarbetare.

Filmer och dokumentärer

Jakten på dyslexi

En serie som berättar om de styrkor och fördelar som dyslexi för med sig men även om de hinder som man kan stöta på i sin vardag. Serien ger en ökad förståelse och underlättar för många som oroar sig kring dyslexi.

I en värld utan dyslexi

 I serien får du följa ett kompisgäng som hittar på olika roliga saker men som stöter på problem. Problemen grundar sig i att dyslektikers åstadkommande inte längre existerar. Serien syftar till att visa på dyslektikers betydelsefulla åstadkommande.

Orka plugga – lässtrategier

En serie som riktar sig till årskurs 7-9. Lärare och elever ger tips på hur du kan plugga bättre. Du får del av strategier för att förstå det du läser, för att komma ihåg glosor och minnas det du behöver inför prov. Du får också veta varför det är viktigt att sova, äta ordentligt och inte stressa.

Pluggkoden

 En serie som tillhandahåller enklare, snabbare och mer effektiva sätt att plugga. I varje program träffar du en elev som tillämpar nya strategier, tekniker och tankesätt för att uppnå bättre resultat i skolan. Det är strategier som ska ge eleverna självförtroende och motivation till en roligare och mer givande skolgång, där kunskaper lättare fastnar och stannar kvar.

Forskning/rapporter

The value of dyslexia

En rapport som lyfter värdet av dyslexi och  vilka vanliga styrkor som följer med dyslektikers unika sätt att tänka.

Värdet av dyslexi

I rapporten Värdet av dyslexi kan du ta del av insikter och rekommendationer på vad skolan och arbetsmarknaden kan göra för att på bästa sätt inkludera dyslektikers styrkor.

Organisationer/aktörer

Ett förbund som samlar personer med dyslexi och dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Dyslexiförbundet arbetar med rådgivning och stöd, bland annat genom rådgivningen Skrivknuten, har en omfattande informationsverksamhet, bedriver intressepolitik och påverkansarbete, ordnar utbildning, möten, föreläsningar och lägerverksamhet.

FDB arbetar för att öka förståelse och kunskap om dyslexi genom bland annat kontaktnät mellan föräldrar, föreläsningar och utbildningar och sommarläger för barn och ungdomar.

Föreningen arbetar för att sprida kunskap och skapa medvetenhet om dyslexi, omsätta aktuell forskning i pedagogisk verksamhet och på olika sätt tillvarata de med dyslexis intressen.

En brittisk organisation som arbetar för att utbilda lärare att upptäcka, stödja och stärka varje barn med dyslexi. De erbjuder bland annat gratis utbildning online, intervjufilmer med kända profiler och viktig kunskap om dyslexi.

En ideell förening som ger stöd vid språkutveckling och dyslexi. De har utvecklat material som passar föräldrar och lärare. I samarbete med framstående läsforskare och praktiker har de tagit fram filmer och broschyrer som innehåller lekfulla övningar som kan användas tillsammans med elever – hemma eller i skolan.

Expert inom dyslexi och utbildad lärare som erbjuder utbildningar och föreläsningar inom dyslexi för att vidga bilden, för att även inkludera dyslexistyrkorna. Susanna (En Bild av Dyslexi) riktar sig sedan många år till skolan, myndigheter, arbetsplatser och företag för att öka förståelsen och kunskapen om dyslexi. 

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) erbjuder stöd bland annat i form av kunskap, kurser och kompetensutveckling över hela Sverige. Myndigheten har även en rådgivningstjänst som i första hand vänder sig till dig som jobbar inom utbildning och som har frågor om specialpedagogik.

LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet i svenska skolan. Att kunna läsa är en grundförutsättning för fortsatt lärande och ett fundament för demokrati, välfärd och internationell konkurrenskraft. Stiftelsens digitala tjänster och produkter har utvecklats i nära samarbete med svenska läsforskare och används av över 21000 lärare i alla Sveriges 290 kommuner.